5 کاری که نباید با ماشین اتومات کرد
نوشته شده توسط : سفرآلامو

5 کاری که نباید با ماشین اتومات کرد

 

 

سال 1940 گیربکس اتوماتیک برای اولین بار
بدست شرکت الدزمبیل بر روی اتومبیل پیمان
گرفت . در آن زمان که تراکم خودرو ها زیاد
مختصر بود، این آپشن صرفا یک امکان تجملاتی
به حساب میامد. اما رفته رفته با افزایش تعداد
خودرو ها در دنیا، گیربکس خودکار طرفدار پیدا
کرد و هم الان خرید خودرو ی شهری خودکار
برای اغلب ملت نخستینگی به احصاییه می رود.
. ولی به همان میزان که گیربکس های اتوماتیک
راحتی و آسایش بیشتر برای راننده ها فراهم
می کنند، احتیاج به مراقبت و حفاظت اکثریت
نیز هستند و در قبال تعمیرات، خرج های وزین
تری نسبت به گیربکس های دستی می تراشند.
در این نوشتار 5 عملی اشاره کردیم که باید از انجام
آنها اجتناب کرد لغایت عمر گیربکس اتوماتیک خودرو ما افزایش پیدا کند.

خلاص گیربکس در حین جنبش

این شغل علاوه بر تفریق مهار شما بر روی خودرو، باعث تنگنا مضاعف به شیر برقی های گیربکس خواهد شد. برای مثال جعبه دنده ی خودروی 206 تیپ 6 با کد AL4 که از ابتدایی ترین گیربکس های خودکار به آمار می رود، 8 شماره شیر برقی دارد که 2 تای آن در معرض خرابی است. بها هر عدد شیربرقی این  اجاره خودرو نزدیک 100 هزار تومان است. این شماره که بدون در عقیده اخذ پاداش جایگزینی این قطعه اعلام شده، برای جعبه دنده های به روزتر در اتومبیل های جدید چندین برابر خواهد بود.

استفاده از حالت خلاص ( N یا Neutral ) برای لانچ کردن

شاید عبارت لانچ را شنیده باشید. اصطلاحا به حرکت خودرو از حالت سکون با بیشترین گشتاور ممکن و دست کم هرزگزدی را لانچ می گویند. این عمل در خودرو های دنده ای با بالا بردن دور موتور و رها کردن اتفاقاً کلاچ میسر می شود. ولی دیده شده که بعضی کسان لانچ کردن با اتومبیل های گیربکس اتوماتیک را مانند خودرو های دنده ای می دانند. دنده را در حالت N یا خلاص گذاشته، بعید موتور را بالا می برند و دنده را در حالت ِ Dیا Drive قرار می دهند . در واقع باید گفت این حرکت آسیب جدی به گیربکس های اتوماتیک وارد خواهد کرد و امکان برپایی خرج های میلیونی برای صاحب خودرو وجود دارد. به طور همه اجاره خودرو در تهران  گیربکس های اتوماتیک برای خودرو های شهری جهت آرامش و سهولت در رانندگی و مصرف سوخت ذیل طراحی می شوند و مناسب برای شتاب گیری های یکباره و رانندگی پر اختناق نیستند. برخی خودرو های اسپرت که از جعبه دنده‌ی اتوماتیک استفاده می کنند از آپشنی به اسم لانچ کنترل بهره می برند که امکان لانچ کردن بدون خفقان مضاعف را جهت شتابگیری های یکباره به راننده خواهند داد.

 تعویض حالت دنده در حین حرکت

در هر موعد که مجبور هستید به طور پیاپی حرکت به عقب و جلو داشته باشید، امثال دور زدن در خیابان های کم عرضه یا پارک کردن در جای پارک کوچک، کوشش کنید آغاز کامل توقف کنید و پس دنده را از حالت D به R یا برعکس تغییر چگونگی دهید. تغییر حالت دنده در بین حین جنبش به گیربک تنگنا وارد می کند. نکته: قرار دادن گیربکس از حالت D به حالت دستی ( تیپ ترونیک) یا مود های پیشفرض گیربکس مشابه حالت اسپورت/برفی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

 رها کردن برای توقف های اختصار

سعی کنید در ترافیک و چراغ قرمز هایی که  اجاره ماشین توقف خودرو کمتر از 2 دقیقه است، گیربکس را رها نکنید. زمانی که گیربکس در حالت D قرار دارد و شما توقف می کنید، گیربکس در دنده 1 می ماند و تنها ستیز موتور و گیربکس، جریان های گردابی روغن هیدرولیک تو توربین است که به دلیل بعید زیر موتور، بسیار کم است. چنانچه رها کردن گیربکس و قرار دادن دوباره‌ی آن در حالت D، مجموعه‌ی کلاچ ها، سوپاپ ها و شیر های برقی را درگیر می کند که فرسایش آن به مراتب اغلب است.

 توقف کامل با دنده P

برای توقف کامل ( پارک کردن ) پیش درآمد ایست کامل کنید، سپس دنده را در حالت N پیمان داده، ترمز دستی را بکشید و پایتان را از روی ترمز بردارید تا وزن خودرو بر روی چرخ های عقب بیفتد. سپس دنده را در حالت P یا Park بگذارید. در غیر این چهره اختناق وزن خودرو بر روی گیربکس خواهد افتاد که برای جعبه دنده های خودکار مضر است.





:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 خرداد 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: